Proč dělat podporu prodeje a co to vlastně je?
Podporu prodeje lze definovat jako předání informací od prodejce k zákazníkovi takovým způsobem, aby zákazník skutečně zrealizoval nákup. Podpora prodeje je vždy uplatňována přímo při samotném nákupu (nebo lépe řečeno při rozhodovacím procesu).
Cílem je vždy zvýšení prodeje a uskutočnění samotného obchodu. Představíme si několik forem podpory prodeje, které stále nejsou běžnou praxí v mnoha e-shopech.
Cross – selling
Cross – selling má přimět zákazníka k nákupu produktu, který přímo souvisí se zbožím, které již zakoupil, nebo ho například právě vložil do košíku. Tato technika se hodí zejména pro produkty typu elektronika, domácí spotřebiče, audio a video technika a jiné. Naštěstí mnoho moderních platforem pro e-shopy dnes již běžně nabízí tuto funkci, a je teda možné cross – selling efektivně využívat.
Příklad: Zákazník na e-shopu právě vložil do košíku myčku na nádobí. Následně se mu objeví seznam produktů (s nadpisem například: Nezapomněli jste na něco?) ve kterém se budou nacházet tablety do myčky, čistič myček nádobí, hadice pro připojení k rozvodům vody a podobně.
Diskuze k produktům
Dvousečná zbraň, která může výrazně pomoct rozhodnout se, že zákazník daný produkt zakoupí, ale může i odradit. Pro uživatele je recenze od skutečného člověka, který již produkt zakoupil a má s ním zkušenosti, mnohem důvěryhodnější než například popis produktu od provozovatele e-shopu. Pozitivní recenze v diskuzi může teda mnoho lidí podnítit k nákupu. Naopak negativní zkušenost mnohem víc zákazníků od nákupu odradí. V případě, že se rozhodnete použít diskuzi k produktům, důrazné doporučujeme následně tyto diskuze moderovat a sledovat.
Diskuze k produktům může také pomoci provozovatelům e-shopů k získaní informací o produktech, které lze vypozorovat až jeho užíváním a tyto informace následné například zaradit do popisu k produktu.
Porovnávání produktů
Porovnání vlastností produktů také patří mezi metody podpory prodeje. Zákazníkovi je umožněno efektivně a pohodlně porovnat vlastnosti 2 nebo i více produktů, mezi kterými se rozhoduje a tím usnadnit dokončení nákupu. Často se dokonce zákazník rozhodne pro drahší produkt, protože jsou jeho vlastnosti lepší. Porovnávat lze mnoho hodnot, nebo parametrů, které dané produkty mají: cena, výkon, hmotnost, kapacita a mnoho jiného.